Przejdź do głównej zawartości

Otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa

Otoczenia rynkowe to ogół czynników wpływających na zdolność przedsiębiorstwa do zaspokojenia potrzeb klientów w sposób umożliwiający mu osiąganie zysku. Otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa dzieli się na: 
- bezpośrednie (mikrootoczenie, otoczenie bliższe);
- pośrednie (makrootoczenie, otoczenie dalsze). 

Otoczenie bliższe (mikrootoczenie) – tworzą formalnie równorzędne podmioty rynkowe, z którymi przedsiębiorstwo wchodzi w różnorodne relacje transakcyjne i konkurencyjne. Do elementów otoczenia bliższego należą: dostawcy – zaopatrują przedsiębiorstwo w dobra związane z podstawowym obszarem działalności; pośrednicy – wspierają, przedsiębiorstwo w procesie dystrybucji oraz świadczą na jego rzecz usługi; konkurenci – rywalizują z przedsiębiorstwem na rynku i decydują o jego pozycji. Są głównym źródłem zagrożenia na rynku, a swoimi działaniami mobilizują firmę do efektywnego zarządzania; odbiorcy – są końcowym ogniwem oferty marketingowej przedsiębiorstwa i dzielą się na odbiorców indywidualnych oraz odbiorców instytucjonalnych. 

Otoczenie dalsze (makrootoczenie) – tworzą niezależne od przedsiębiorstwa czynniki wpływające na działania wszystkich podmiotów funkcjonujących w obszarze otoczenia bliższego. Dalsze otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa tworzą czynniki:  demograficzne, ekonomiczne, polityczne, prawne, społeczno – kulturowe, technologiczne, naturalne (przyrodnicze), edukacyjne oraz socjologiczne.

Komentarze

Bądź na bieżąco

Introwertyczka na Bloggerze Introwertyczka na Wordpressie Introwertyczka na Weebly Introwertyczka na Facebooku Introwertyczka na Twitterze Introwertyczka na Tumblerze Introwertyczka na Youtube Introwertyczka na Pinterest Introwertyczka na We♥it Introwertyczka na Bloglovin Introwertyczka na Google+ Introwertyczka na Google+ Introwertyczka na Pingerze Introwertyczka na Filmwebie Forum dla Ciebie Introwertyczka na Disqusie Napisz do mnie Subskrybuj blog
Kopiowanie wierszy i opowiadań jest zabronione. Wszelkie prawa zastrzeżone.